Няколко реплики за инцидента на Макс Верстапен и Себастиан Фетел (видео)

След всичко, което се каза и изписа по въпроса, мисля че следва да направим няколко пояснения за инцидента между Макс Верстапен и Себастиан Фетел.


Първо - малко история. 
През годините, когато в края на сезона борбата за световната титла е била между двама пилоти, останалите на трасето избягват да се замесват в инциденти с тях. Това е неписано правило, което пилотите, които имат усещане за справедливост са зачитали. Случвало се е дори пилот от отбора на борещия се за титла, да заяви преди последните състезания, че ще остави всичко в ръцете на съотборника си и на съперника му. Това е нормално, човешко отношение към спора, което разбира се не е задължително и често е било погазвано. Някои от победите, в последните кръгове, на световни шампиони, са дошли именно с помощ от съотборниците, или пък с помощта на пилоти, неумишлено замесени в инцидент с единия от преследвачите.

Второ - предисторията на събитията на Сузука. 

Макс Верстапен в събота, иронично попита: "Ферари и Фетел още ли са в борбата за титлата?" Дали сарказмът му бе уместен - всеки може да прецени за себе си. Но в главата на Макс Верстапен явно титлата вече е била решена в полза на Хамилтън. Затова, той действа на пистата срещу Себастиан Фетел не като срещу пилот борещ се за шампионата, а като срещу който и да е. Има право на това - не му го отричаме. Но с поведението си, Макс повлия категорично на борбата за световната титла. Дано в бъдеще не му се налага да попада в обратната ситуация, защото тогава много ще го заболи...

Трето - инцидента.

Вярно е, че завоят "spoon", или на български "лъжица" не е най-удобното място за изпреварване на Сузука. Всъщност там завоите са два - 13-ти и 14-ти. А инцидента се случи точно в зоната на 13-я, фатален за амбициите на Себастиан Фетел завой. Атаката във вътрешната част на този завой наистина е много оптимистична. Много е трудно да се извърши изпреварване в завой, в който пилотите влизат и преминават със скорост от 200 км/ч. Маневрата на Себастиан бе във вътрешната част на този бърз завой. Там се намира и естествената траектория за преминаване в тази част на "лъжицата", затова и Макс Верстапен също насочи болида си към ейпекса на завоя. Колизията почти нямаше как да бъде избегната, освен ако единият от пилотите не отстъпеше. Себастиан Фетел със сигурност имаше право да атакува, а Макс Верстапен имаше право да се защити. Но тази маневра бе обречена на провал. Вероятно и двамата би трябвало да го осъзнават. Но и при двамата в момента амбицията и желанието надделяват над здравия разум. При единия от поредицата инциденти и грешни решения, които постепенно го лишават от възможността да се бори за титлата. При другия заради измамното усещане на младостта, че може да си прави каквото си иска, подклаждано от насърчаващия тон от бокса...


Инцидентът бе като нарисуван, защото никой от двамата не взе правилното решение. Фетел надцени възможностите на Макс Верстапен да прецени всички тези исторически наслагвания, които казват на пилота - отстъпи. Макс Верстапен подцени амбицията на Себастиан Фетел да се докаже на всяка цена в първия възможен момент. 

Четвърто - решението на стюардите. 

Този път решението беше задоволително, но отново облечено в любимата формулировка "състезателен инцидент", за който няма последствия за замесените пилоти. Както не веднъж съм обяснявал, това почти винаги означава, че вината на пилотите е споделена, т.е. и двамата са виновни, в еднаква, или в различна степен. Точно такава бе и днешната случка - еднаква доза вина, но за разлика от неналожените наказания, имахме различни последствия за двамата пилоти. Верстапен продължи и финишира трети, а Фетел изостана и завърши шести. 
Чарли Уайтинг описа ситуацията за наказанието на Верстапен след инцидента му с Кими Райконен и липсата на такова след контакта с Фетел със следните думи: 
"В първия случай, Макс излезе от пистата, а когато се върна, избута колата на Кими извън трасето. По мое мнение, всичко тук е ясно. Съгласете се, че във втория случай наблюдавахме един класически инцидент: Себастиан се опита да влезе във вътрешната траектория на завоя и това беше напълно оправдана маневра. Неговият болид наполовина се изравни с колата на Макс Верстапен, който вече бе започнал маневра за атака на завоя. Както знаете, обикновено стюардите се опитват да не наказват състезателите, освен ако не са сигурни, че в конкретна ситуация може ясно да се види вината на един от участниците в инцидента. Във въпроса, дали грешката на състезателите е еднаква, мненията могат да се различават, но стюардите са единодушни, че нито Себастиан, нито Макс са отговорни за сблъсъка."


Друг е въпроса, че след подобен "състезателен инцидент" наказан остава само пилота, който не е успял да завърши, или е изгубил позиции. Затова днес всъщност Себастиан Фетел получи своето наказание за инцидента с Макс Верстапен, което не е задължително несправедливо...


_______________________
#F1isPassion
DD

Коментари

  1. Тъпака Фетел повярва,че е богоизбран и може да пренебрегне гравитацията....Това е система с тези двамата!

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Важните новини от седмицата

Рикардо: "Това е едно от най-трудните ми решения"