Оправданията на Тото

Днес станахме свидетели на поредните грозни сцени във Формула 1, при които един пилот, който е направил всичко необходимо за това да води и да спечели състезание, бе лишен, в името на отборната борба, от това право. 
Валтери Ботас пропусна съотборника си Люис Хамилтън след заповед от бокса на Мерцедес. Решението не бе взето нито от Хамилтън, нито от Ботас, но то донесе 7 точки повече в борбата на шампиона за петата му световна титла във Формула 1. 


След края на състезанието нямаше много шумни празненства и големи думи, с изключение на огромната радост за мениджмънта на Мерцедес. 

Формула 1 винаги е бил отборен спорт. Много от важните решения не се вземат от пилотите. Винаги е било така и вероятно така и ще бъде. Но всеки път, когато станем свидетели на "дирижирана победа", изпитваме едно и също чувство на разочарование и неудовлетвореност от събитията. Винаги търсим основания за подобно отборно действие и за съжаление никога оправданията не са нито достатъчни, нито дори приемливи...

Директорът на отбора победител днес разказа за вътрешното си убеждение да отнеме победата на единия от пилотите си и да я подари на другия. 

Оправданията започнаха с това, че отборът бил готов да позволи на Валтери Ботас да спечели състезанието, ако Себастиан Фетел не представлява заплаха за Хамилтън.
Люис Хамилтън изгуби втората си позиция при смяната на гуми и му се наложи да изпревари съперника си Себастиан Фетел на трасето. Пилотът на Ферари, обаче бе готов да се брани с всички възможни средства и затвори Хамилтън във вътрешната страна на един от завоите, при което Хамилтън блокира гуми и нанесе трайни поражения върху тях. Според Тото Волф точно тези плоски петна върху гумите на болида на Хамилтън са причината Фетел да се окаже заплаха за Мерцедес в желанието им да завършат на първа и втора позиция в Русия.  

"Казахме им, че могат да се състезават по между си, но да внимават един с друг", каза Тото Волф и добави: "Също така, казахме на Валтери, че ако всичко върви по план и ние сме първи и втори в края на състезанието, то тогава ние ще оставим реда, в който пилотите са се справили на пистата, освен ако не почувстваме заплаха от страна на Фетел. Заплахата от Фетел, обаче се материализира, когато отборът забеляза петното върху задната лява гума на Хамилтън, след като той изпревари ферарито. На него му се наложи да се състезава с Фетел, защото загуби втората си позиция, влизайки по-късно в бокса. Закъсняхме с влизането, с една обиколка при Люис заради мен. В този момент се занимавах с Джеймс (става дума за стратега на отбора Джеймс Воулс), а трябваше да повикаме Люис в бокса. Изпускането на момента за смяна на гуми с една обиколка доведе до загуба на позиция. Люис направи нужното за да изпревари Себастиан със страхотна маневра, но блокира гумите си. Оказахме се в ситуация, в която Валтери бе отпред с по-добри гуми, а Люис бе преследван от Фетел с петно на задна лява."

На въпрос за това, защо не направиха както миналата година в Унгария, когато Хамилтън върна позицията на Ботас в края на състезанието, Тото Волф каза: "В Будапеща миналата година предварително ги уведомихме, че ако не успеем да изпреварим Райконен, Люис ще върне позицията. Но това бе в Унгария - в средата на сезона, когато имаше много състезания до края. Сега сме в Сочи и не ни остават много възможности. По-важен е шампионата. Ако накрая не ни достигат пет точки, ще изглеждаме като най-големите идиоти, че не сме си ги осигурили, а сме дали приоритет на Валтери днес. Понякога някой трябва да е лош и днес това съм аз. Това е един от тези случаи, в който предпочитам да съм лошият в неделя, отколкото да съм идиота в Абу Даби." 

Не оспорвам решението на Мерцедес. Правили са го други преди тях, ще има отборни заповеди и след тях. Отборният спорт винаги изисква жертви, за да има и победители. Но нека кажем няколко думи и за пилотите. Явно Тото Волф забравя, че това са живи хора.

Валтери Ботас очевидно си знае мястото в отбора. Той е готов да бъде забавляван с топли думи, че някога някъде ще му бъде позволено да победи. Валтери има право да черпи сили от увереността, че е можел да победи съотборника си днес. Има право да се чувства победител. В историята и за статистиката, обаче, той ще си остане втори в Гран при на Русия 2018-та. 

Победителите не ги съдят. Да, понякога ги освиркват. Понякога самите победители се чувстват неудобно от подарените си победи. Но когато целта оправдава средствата, чувствата не са от значение. Чувството, че си победител е много по-силно от тези мизерни комплексиращи емоции. Затова победата на Хамилтън в собствените му разбирания е напълно заслужена, въпреки, че "не е такава, с която би се гордял" - по неговите думи. 
А на всички тези, които казват, че Люис Хамилтън е спечелил битката със съперника си - Фетел, и затова има моралното право да победи в Русия, ще кажем само, че победата следва да се завоюва, а не да се подарява. Не, че Хамилтън е слаб пилот и не, че не се справя и сам със съотборника си почти във всяко състезание. Но точно днес в Русия, Валтери Ботас бе по-бързият пилот на Мерцедес. Доказа го и с най-бързата обиколка в състезанието, пред която е записано неговото име. Не нещо друго, а собствената грешка на Хамилтън го лиши от възможността да стартира пръв днес. Не друго, а отличното представяне на Ботас от първата до 25-та обиколка, не остави шанс на Хамилтън да поведе колоната. Защото, ако Люис бе по-добър от Валтери днес в Русия, той щеше да го изпревари сам още на старта, или на пистата преди отборната заповед, а не да се налага после Тото Волф да се обяснява и да се оправдава...

И още нещо. Не е красиво след състезанието Тото Волф да казва, че отборът е имал много трудно състезание и да внушава това на Валтери Ботас. Защото истината е, че единият от пилотите на Мерцедес наистина имаше трудно състезание, за да може на другия да му е леко. Но това си е техен разговор. Да си го водят, обаче без да не ни лишават от удоволствието Формула 1 да бъде страст, превръщайки я във "Формула 1 е срам".
______________
#F1isPassion

Коментари